• Möjligheter

Nödvändigt vetande

Kanske inte nödvändigt men bra att känna till.

  • Vet jag vilka mina fiender är kan jag undvika dom.
  • Känner jag till de smarta valen är det lättare att göra dem.


Här samlar jag beskrivningar, förklaringar och förslag hur du kan göra smatra val. Mycket ofta är det så enkelt att ta det smarta framför det osmarta. Bara vi fått reda på vad som är vad.

Meningen med livet

Livet är en sexuelt överförbar företeelse som alltid slutar med döden.

Meningen med livet
Fler personer jag träffat har frågat mig om meningen med livet. Det vrids och vänds så mycket i den frågan och vi får olika svar beroende vem vi frågar. Jag vred och vände en stund även jag och som jag ser det idag kan det nog presenteras som nedan.

”Livet är som en påse – tomt och innehållslöst, om man inte fyller det med något” citat Hans Alfredsson

Det finns ingen mening med livet, det är det som är meningen. Meningen är att livet är en möjlighet. Vi får en möjlighet att göra saker vi tycker om och tycker är kul.

Kul och kul, ja men alla måsten då, säger någon?
Det kollektiva patriarkatet har lagt på en massa måsten. Men de är bara från de personer som inte fattar att de skall befinna sig i sin egen domän, de tror att de får klampa in i andras domäner och ställa och styra. Många av de andra släpper in dem för att få lite sällskap för det är så tomt och ensamt i den egna domänen eller för de är och stökar i några andras domäner. Vi struntar i dom och fokusera på att vårda vår egen domän.

Okej - om nu livet är en möjlighet, vad gör jag då ?
Ja den här resan vi gör här är kanske som en del säger, bara en av resorna. Nu kommer inte jag ihåg något från någon eventuell tidigare resa i någon annan tid, men det gör inget. Jag får ju ta den här möjligheten jag fått här och förvalta den på bästa sett. Ibland går det bra och ibland är det bara för tungt.  Jag har köpt en MC, en stor en som är mörkröd, himla snygg är den, en GoldWing. Bland allt annat ger den mig möjligheter att ut och glida och det tycker jag om. Lugn och fin med bra musik i högtalarna. Har jag tur vill min dotter följa med och då blir fylleriarbetet optimalt. Andra köper häst eller hund. En del paddlar kajak eller kastar pil, räknar fåglar eller bara busar med barn. Ja det finns massor att göra.

Är du osäker vilken möjlighet du vill ha i din domän, eller man kan säga så här. Vad du vill fylla din påse med?  Är du osäker föreslår jag att du söker förslag i  möjlighetskatalogen. Den heter www.YouTube.com, surfa dit och sök på ”meningen med livet” så ser du exempel på vad andra fyller livet med. Du kommer att få massor med förslag på vad du kan fylla ditt liv med, mer än 10000 förslag. Jag önskar dig lycka till med ditt fylleriarbete.

Hälsningar från en påsfyllare
Ola Björkman

​(Förklaring: domän är lite som revir, ditt revir och mitt revir. Jag skall ju inte kliva in i ditt revir och bestämma vad och hur du skall tänka och göra. Var och en får vara i sitt revir och besluta vad som är bäst för sig själv. Naturligtvis skall vi kommunicera, fråga och samarbeta med  andra, men inte klampa in och styra och ställa.)

Dogmer och traditioner

Förklaring av ordet dogm: Ideologisk dogmatism eller politisk dogmatism betecknar en bindande formulering av en ideologisk eller politisk sanning. En individ som är dogmatisk i sin världsåskådning kan inte tänka sig något annat än att dennes egen uppfattning är den korrekta. 

Världen är i ständig förvandling. Vi kommer hela tiden på nya sanningar och kan konstatera att det vi tog för sanning igår inte stämmer idag. Så det gäller att hänga med i svängarna och att ha ett öppet sinne om man inte vill fastna i det gamla. 

Just detta fenomen tycker jag styr och hindrar i mycket vad det gäller att ta hand om sin egen hälsa, så mycket gamla dogmer får gälla som sanningar trots att det inte finns någon relevans. Några exempel: 

  • Man blir fet av fett därför inta din energi med kolhydrater 
  • Du har en obotlig sjukdom, det finns inget att göra åt 
  • Vacciner är bra, verkningsfulla och ofarliga 
  • Att peka på andra och påstå att det är de som gör mig besviken 
  • Smör är av ondo och margarin av godo 
  • Bröd och potatis är en bra basföda 
Dessa påståenden har en gång beraktats som sanningar. Idag kan vi förklara det felaktiga i samtliga exempel.

Trots detta är det många som håller fast vid dessa dogmer som om det vore sanningar. De vil inte släppa taget och gå framåt trots att det finn så mycket vetskap om funktioner i kroppen och erfarenheter som tydligt visar att det är fel. Det blir mycket kontraproduktivt med en sådant stelbent attityd till nyvunna erfarenheter och vetenskpliga konstateranden. 

Den morderna kosten har många fällor

Mycket av det vi gör går av bara farten. Med lätta justeringar kan vi få det bättre. 
Det är inte alldeles enkelt varenda gång. Allt beror på hur strikt man vill vara. Med altför restriktiva kostregler till exempel, blir det snart inget kvar att äta eftersom allt har nackdelar. 100% strikt är svårt att vara, det fungerar inte med dagens mat. 

Men det finns många mycket enkla val att göra som hjäper oss långt. Här nedaför finner du några. Välkommen att plocka det du tycker fungerar och gynnar dig. 

Föredra detta  Undvik detta
Naturliga fetter:
Produkter med hög fetthalt. Smör, Grädde, Gräddfil, CremeFraiche. Kallpressad olja av Oliv, Linfrö, Valnöt, Pumpafrö. Naturligt fet mat är bra.
Organiskt kokosfett är mycket bra.
Raffinerade & härdade fetter:
Margariner av alla typer Flora, Milda, Lätt o Lagom, Becel, Lätta med flera. Raffinerad kokosfett.
De förekommer både i fast och flytande form. Helt eller delvis härdat vegetabiliskt fett. 
Mjölkprodukter och mjölkersättning
Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*. Men fundera om du absolut behöver något som liknanr mjölk. 
Mjölkprodukter och mjölkersättning
Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk. Fettet är bra men mjölket är bra att undvika. 
Sötningsmedel, naturliga:
Stevia, annars Honung, Råsocker Brun rissirap, Rörsockermelass, Strödadlar. Vitt socker är att föredra framför de syntetiska sötningsmedlen. 
Sötningsmedel, syntetiska:
Med namn som Acesulfamkalium, Aspartam, Cyklaminsyra, Cyklamater, Natriumcyklamat, Sackarin, Sukralos, Neotam. Det mycket giftiga Fenylalanin är en av de syror som bygger upp just Aspartam. Även Aromämnen är ofta syntetiska. 
Mjöl & brödprodukter:
Helkornsmjöl med grodd och skal. Även råg, korn och havre. Bröd på helkornsmjöl, hårt bröd, Rågkusar och liknande grova bröd.
Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, tapioka, arrowrot, amarant, quinoa, havre.
Mjöl:
Siktat vetemjöl, alltså vitt vetemjöl. Extra tillsatt gluten som är ett protein vi inte behöver alls. Vetemjöl, Vetemjölspecial. Franska, Frallor, Thekakor, Bullar, Kakor & Kex.
Säd
Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete. Vill du ha bröd finns fröbröd. Rågbröd med surdeg. 
Säd
Vete, majs, korn, råg
Baljväxter
Alla bönor, ärter och linser förutom soja. 
Baljväxter
Sojabönor, tempeh, sojabönor, sojamjölk, övriga sojaprodukter
Nötter och frön **
Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön. Även olka eller smör gjord av dessa nötter eller frön
Nötter och frön
Jordnötter, jordnötssmör
   
   
   

Bönor och frön

Bönor och frön innehåller något som heter fytinsyra. Det är bra för oss om vi slipper fytinsyran i maten. Nyttan med fytinsyra är att fröna inte gror direkt under moderplantan, den skulle inte klara att dela på vattnet med alla nya frön. 

Genom att blötlägga torkade bönor och frön i 8 timmar kommer fytinsyran att gå ut i vattnet. Sedan är det bara att byta vatten till kokningnen. 
Alla bönor skall kokas tills de är mjuka, då är de lättast att tillgodogöra sig näringen i. 

Jag äter flera sorter men aktar mig för några. Soja och majs hoppar jag över på grund av att dessa numera endast finns som GMO-gröda, Altså genmaipulerade. Jag vill inte äta sådana produkter. 

Soppor, grytor och röror passar bönor och linser till. Mungbönor groddar jag och äter varenda dag. 

Mat eller tillskott

Mat så klart, det är ett enkelt val. 
När maten räcker till vill säga. Räcker det inte med den näring jag får i maten är det bra om jag kan dryga ut maten med det som fattas mig. Kosttillskott alltså, vitaminer och mineraler. Allt det där som får cellerna att fungera som små kraftverk och produsera energi till mig. 

Hur vet jag då om jag behöver tillskott. Det första är om jag känner symptom i kroppen som inte har med någon skada att göra. Något som känns eller sakta kommer smygande. När kroppen ropar med en smärta, stor eller liten är det för att jag skall fatta att det saknas något. Det är på väg att bli fel. Att då bedöva är rent kontraproduktivt, fungerar inte om jag är intresserad av läkning. 

Förstår jag inte signalen får jag ta hjälp. En väg kan vara att göra en hälsoanalys där näringsanalys ingår. Att mäta näringsstatus helt enkelt. Du kan göra sådana analyser här på TFT-Hälsan, boka en tid bara. 

Inflamatorisk kost

"Du blr vad du äter" har vi hört det förut? Ja - och det är just så det är. Cellerna i kroppen behöver bränsle för att fungera. Får de dåligt bränsle fungerar de dåligt, med bra och rent bränsle fungerar de som de är tänkt. 

Med kost som gynnar inflammation blir det mer besvär. Med kost som minskar inflamationer kommer kroppen att fungera bättre. 

Sur eller basisk

Sur, neutral eller basisk. Saltsyra eller kaustiksoda. På pH-skalan benämns det med 1-14 där 1 äe surt och 14 är basiskt, 7 kallar vi neutralt. 

När vi för in detta resnemang i kroppen kan vi konstaera att det är olika beroende på var vi tittar och mäter. Saltsyran i magen har ett pH på 1-1,5 vid frisk funktion. Blir det högre får vi sura uppstötningar eller kan kräkas för att få bort det felaktiga. 
I tuntarmen skulle pH 1,5 döda oss direkt, där skall det vara pH 8. Dett regleras i tolvfingertarmen med bikarbonat från bukspottkörteln. 

Tittar vi blodet är det mycket noga vad pH ligger på. Där får det variera endast någon tiondel innan vi faller i koma. Vi har starka kompesatoriska funktioner i kroppen för att reglera det för att blodet skall fungera. 

Bildandet av det sura, syrorna i vävnaden sker genom förbränning av näringsämnen. Det är alltså en helt frisk funktion att det pågår. Vi har fått ett par njurar som har som en av sina uppgifter att städa ut syrorna och lägga ut det i urinen. Det ger kroppen möjlighet att regelera pH-värdet till fördel för kroppens alla funktioner. När njurarna inte helt klarar denna uppgift kommer det att stanna kvar syror i vävnaden.